7 april 2015

Världspremiär på Göteborgsoperan

Nina Stemme Fotograf Neda Navaee

Notorious har världspremiär på GöteborgsOperan den 19 september 2015. Det är ett specialbeställt verk tonsatt av en av Sveriges ledande operakompositörer, Hans Gefors. Librettist är musikdramatikern Kertin Perski, som skrivit flera operor tillsammans med svenska och danska tonsättare.

Operan är baserad på Alfred Hitchcocks kända spiontriller Notorious där Ingrid Bergman spelade rollen som den amerikanska spionen Alicia och Cary Grant uppträdde som agent Devlin. På GöteborgsOperan är det hovsångerskan Nina Stemme som har rollen som Alicia och den internationellt kände sångaren John Lundgren spelar agent Devlin. Andra betydande roller har tenoren Michael Weinius som exiltysken Alex och mezzosopranen Katarina Karnéus som spelar hans mor.

Ingrid_Bergman_in_Notorious_Trailer

Handlingen kretsar kring Alicia som efter det att hennes tyske far dömts för förräderi mot USA blir uppsökt av agenten T.R. Devlin. Han vill att hon ska spionera på några av hennes fars nazistiska vänner nere i Sydamerika. Devlin och Alicia blir förälskade i varandra men Alicia måste slutföra sitt uppdrag att förföra en inflytelserik tysk man för att samla information om ett topphemligt projekt. När förräderiet till sist uppdagas blir konsekvenserna en fråga om liv och död.

Som regissör har GöteborgsOperan lyckats kontraktera Keith Warner, en av världens just nu mest betydelsefulla operaregissörer. Nyligen satte han upp Wagners Nibelungenring på Covent Garden i London. Notorious blir ’Warners första uppsättning i Sverige.

Förhoppningsvis kommer Notorious genom sin mycket höga kvalitet och konstnärliga nivå att locka och uppmuntra publiken att ta till sig en modern och nyskriven opera. Hans Gefors musik som är både direkt och känslomässig kommer därvid lag att ha stor betydelse. För utvecklingen av svensk opera kommer Notorious att ha avgörande betydelse.

Recensioner

150921_Dagens Nyheter

150923_Aftonbladet

150921_Svd

150921_Göteborgs-Posten

150921_Kvällsposten

150922_Sydsvenskan

Artikel i International New York Times 20150901_104125.pdf

Fler nyheter