1 December 2011

Jubileumsutställningen 2011

Trots regn och storm hade många tagit sig till Göteborgs Konstmuseum för att vara med om invigningen av Sten A Olssons Jubileumsutställning och Stipendiatutställning.

Museichefen Isabella Nilsson hälsade välkommen och berättade om stipendiatutställningen i Stenasalen som denna gång omfattar verk av en konstnär – stiftelsens ende konststipendiat 2011, Henrik Håkansson.

Han har haft fria händer i utformningen av utställningen förklarade Isabella Nilsson Han synliggör det som inte omedelbart kan uppfattas eller ses, som existensens villkor tolkad i en flugas flykt. Och att levande flugor i en sinnrikt konstruerad vindtrumma är det som dominerar i utställningen kunde besökarna se med egna ögon.

Stiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson läste upp stipendiemotiveringen och förklarade därefter utställningen för invigd.

Jubileumsutställningen som kurerats av Sune Nordgren, en av Sveriges internationellt mest välrenommerade museichefer och projektledare inom bild- och formkonst, hade valt att låta åtta bland de fyrtio Stenastipendiaterna medverka på utställningen.

Valet var helt subjektivt, utan några riktlinjer och utan andra hänsyn än de han själv valt att prioritera berättade han. Ändå, kanske var den rena slumpen, hade det blivit en jämn fördelning mellan manliga och kvinnliga konstnärer. Några som målade, andra som arbetade fotografiskt eller skulpterade i brons och lera. Den gemensamma nämnaren för konstnärerna var att de hade anknytning till Västsverige och att de varit verksamma under de senaste femton åren.

Tanken med utställningen, som får breda ut sig i tre etager, är att visa djup snarare än bredd, att ta fram de enskilda konstnärernas utveckling, att låta dem få utrymme. Sune Nordgren beskrev hur han gått till väga när han i samråd med konstnärerna valt ut den konst som visades. En del verk tillhör stiftelsen, andra är inlånade eller beställningsverk som Ola Åstrands collage och måleri direkt på väggen i museet.

Maria Lindbergs konstverk är ofta skrivna meddelanden som en skylt med raden ”Lost Friend” eller en tom papperskasse med texten ”In the beginning there was nothing”. Inte så enkla att förstå som det först verkar.

Eva Hilds stora svartpatinerade bronsskulpturer kontrasterar vackert mot Jarl Ingvarssons enorma färgsprakande målningar, som fyller en hel vägg.

Jens Fänge, som fick stipendiet redan 2000, visar både några äldre målningar och några alldeles nya. Oavsett har de något gemensamt, det detaljrika och det lätt surrealistiska.

Monica Englund visar en blandning av äldre och nyare bilder. Från 1963 fram till idag när hon gärna arbetar med collage. Mikael Olssons bilder däremot kommer alla från hans serie om spåren efter formgivaren Bruno Mathsson och hans hus i Värnamo och Frösakull.

Annika von Hausswolff visar en fortsättning på utställningen ”Overhaul” från tidigare i höstas. Fotografier från de resor hon och ekonomihistoriken Jan Jörnmark gjort i syfte att hitta övergivna hus och platser.

Utställningen som pågår fram till 19 februari 2012 invigdes av stiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson, som tackade museichefen Isabella Nilsson och hennes medarbetar för allt arbete de lagt ner på att planera och färdigställa utställningen. Ett alldeles särskilt tack riktades också till kurator Sune Nordgren för den kraft och det engagemang han lagt ner på att skapa samlingsutställningen S 15.

Fotograf: Magnus Gotander, Bilduppdraget.

Recension i GT 5 december 2011